Innovatie
Vijf kwaliteitsaspecten voor het slagen van een innovatie:
1) Relatief voordeel: Welk voordeel zien gebruikers in de innovatie, wat levert het hen op? Hoe groter dit waargenomen voordeel, hoe sneller de adoptie waarschijnlijk is.
2) Compatibiliteit: Een innovatie die aansluit bij de bestaande praktijk en de daarin heersende waarden en normen zal sneller opgepakt worden.
3) Complexiteit: Ideeën die makkelijk te begrijpen en te gebruiken zijn, zullen eerder opgepakt worden.
4: Testbaarheid: Een innovatie die getest of uitgeprobeerd kan worden, zal sneller opgepakt worden.
5: Observeerbaarheid: Hoe zichtbaarder de resultaten van een innovatie, hoe waarschijnlijker dat deze innovatie ook wordt opgepakt.

1) Relatief voordeel: Welk voordeel zien gebruikers in de innovatie, wat levert het hen op? Hoe groter dit waargenomen voordeel, hoe sneller de adoptie waarschijnlijk is.
2) Compatibiliteit: Een innovatie die aansluit bij de bestaande praktijk en de daarin heersende waarden en normen zal sneller opgepakt worden.
3) Complexiteit: Ideeën die makkelijk te begrijpen en te gebruiken zijn, zullen eerder opgepakt worden.
4: Testbaarheid: Een innovatie die getest of uitgeprobeerd kan worden, zal sneller opgepakt worden.
5: Observeerbaarheid: Hoe zichtbaarder de resultaten van een innovatie, hoe waarschijnlijker dat deze innovatie ook wordt opgepakt.

Verspreiding van een innovatie volgens Rogers:
vier sleutelelementen:
- Innovatie: een idee, een voorstel, wat nieuw voelt voor een groep
- Communicatiekanalen: middelen waarmee informatie overgedragen wordt naar of tussen leden van een groep
- Tijd: de snelheid waarmee een innovatie wordt verspreid of de relatieve snelheid waarmee het door leden wordt goedgekeurd
- Sociale systeem: leden van de groep en de organisatie waarbinnen een cultuur wordt verdeeld
Geen opmerkingen:
Een reactie posten